Het is niet wat je eet maar wat je opneemt!

Deze blog is voor alle mensen die moeite hebben met aankomen van spiermassa of juist niet kunnen afvallen!  Beide groepen gebruiken het excuus ja ik heb een langzame schildklier daarom val ik niet af of ik kan eten wat ik wil want ik heb een snelle schildklier/spijsvertering. Ken je iemand die dit excuus ook gebruikt stuur hem dan deze blog door!

Kauwen | Stap 1 om meer vet te verliezen en spieren op te bouwen.

Als je een stuk biefstuk eet betekent dit niet dat je biefstuk gelijk omgezet wordt naar spiermassa. Hiervoor moet het eerst afgebroken worden door verschillende enzymen. En de eerste zitten in je mond.

Het probleem:

Neem de tijd voor je voeding en zorg dat je goed kauwt op je eten. Daarnaast zetten vloeibare voeding zoals Herbalife of andere voeding vervangende shakes je verteringsenzymen in je mond buitenspel waardoor ze minder worden aangemaakt. Dit heeft op lang termijn zeer grote gevolgen want nu wordt al het vaste voedsel wat je eet ook niet meer goed opgenomen en blijf je afhankelijk van deze dure vervangers voor de rest van je leven.

 Je slokdarm | het Hiatal Hernia Syndrom

Je voeding gaat binnen 8 seconden door je slokdarm naar je maag en deze wordt afgesloten door een klepje zodat het maagzuur niet je slokdarm in gaat.

Het probleem

Door stress, roken, overgewicht en zwangerschap kan ervoor zorgen dat je maag zich gaan keren en dan sluit het klep je niet meer goed. Boeren, druk op hart, brandend maagzuur in slokdarm zijn een aantal symptomen. Google maar eens op Hiatal Hernia Syndroom.

De oplossing:

Een goede osteopaat

Maagzuur | HydroChloricAcid en Rennies

Als je voeding in je maag valt, zet je maag uitzet en wordt er extra maagzuur afgegeven wat zo zuur is dat alle bacteriën die meekomen stuk gaan. Dit is heel belangrijk want dit zorgt ervoor dat je niet ernstig ziek wordt door bijvoorbeeld de H. Pylorii bacterie.

Ook wordt er pepsine afgegeven dat ervoor zorgt dat de eiwitten uit je biefstuk worden omgezet naar bruikbare aminozuren die gelijk door het bloed worden opgenomen en later worden gebruikt om je spieren te laten groeien (mits je natuurlijk traint). Deze spiergroei stimuleert ook je vetverbranding waardoor je vet verbranding aanzet.

De maag neemt op:

IJzer                                        Teken dat te weinig maagzuur hebt:
Calcium                                  Slechte vingernagels
Foliumzuur                           Obstipatie meer dan 3 dagen
Vitamine B3, B6,B12
Zink

Het probleem:

STRESS en Rennies!

Veel mensen hebben last van brandend maagzuur door veel stress, verkeerde eetgewoontes of een Hiatal Hernia. Hier wordt heel handig op ingespeeld door maagzuur remmende producten zoals Rennies en andere merken. Zij schetsen een beeld dat je teveel aan maagzuur kan worden verminderd maar maagzuurproblemen zijn meestal niet een tekort van maagzuur maar een slecht werkende slokdarmklep. Zoals je hierboven al las is het juist belangrijk om voldoende maagzuur te hebben om virussen en bacteriën zoals salmonella die je met voeding binnen krijgt te vernietigen. Door de rennies verminderd het maagzuur naar een minimum waardoor je lichaam heel vatbaar wordt voor ziektes.

Anti depressiva en andere medicijnen

Door verschillende medicijnen wordt je maagzuur kwaliteit en kwantiteit ook aan getast. Raadpleeg altijd een arts wat de mogelijke bijwerkingen van medicijn zijn.

Als er minder maagzuur wordt aangemaakt wordt er ook minder pepsine afgegeven en worden de eiwitten die niet worden afgebroken door de pepsine door de nieren afgebroken wat op lang termijn kan leiden tot nierfalen.

Nekklachten en slechte maagzuurproductie

Je Nervus Vagus is een van de belangrijkste zenuwbaan van het lichaam. Hij loopt van je hoofd tot aan je maag en een klein beetje druk op de zenuw zorgt er al voor dat hij minder maagzuur produceert. Het is daarom belangrijk om je nek spieren soepel te houden.

De oplossing:

1. Stop met Rennies nemen, rook wat minder en drink minder koffie.

2. Door spijsverteringsenzymen in te nemen tijdens het eten wordt de opname in je maag verbeterd. Dit proces kan best lang duren maar zal uiteindelijk helpen om het lichaam zelfstandig weer genoeg maagzuur te laten aanmaken.

3. Papaya en Ananas zijn ook 2 producten die bekend staan om de productie van maagzuur weer opgang te brengen.

4. Scheiden van eiwitten en koolhydraten, eiwitten en koolhydraten worden door andere enzymen afgebroken en de opnametijd is langer bij eiwitten en vetten. Door het scheiden van eiwitten en koolhydraten kun je je opname optimaliseren.

5. Hou je nek soepel, door een goede buikademhaling en een van deze oefeningen.

Stap 3: Darmen

De miljarden kleine bacteriën in de darmen (biotica) pakken de essentiële stoffen uit het prutje wat uit de maag komt en de rest wordt door je darmspier naar voren geduwd en uiteindelijk komt het er als poep uit.

Het probleem (Het zijn er heel veel)

Voeding allergieën & intoleranties | Het lichaam kan sommige stoffen in je darmen niet herkennen, en schakelt het afweersysteem in. Dit geeft veel interne stress en zelfs beschadigen in je darmen waar het Prikkelbare Darm Syndroom of Leaky Gut uit voort vloeit.

Antibiotica | De meeste mensen slikken 1x per jaar antibiotica en meestal ook nog omdat ze verkouden zijn. Dit is zo zonde want een verkoudheid wordt meestal niet veroorzaakt door een bacterie maar een virus. Als je antibiotica inneemt veegt het eigenlijk je darmen schoon en worden alle slechte bacteriën MAAR OOK DE GOEDE BACTERIEN vernietigd. Om alles weer terug te krijgen zoals het was, duurt een aantal maanden! Daarnaast wordt je steeds resistenter voor antibiotica, waardoor je steeds zwaardere antibiotica moet innemen.

Schimmelinfecties | De meest bekend: Candida wordt veroorzaakt door een zwak immuunsysteem (gevolg van probleem 1), parasieten (gevolg van te weinig maagzuur) of antibiotica (gevolg van probleem 2)

Langdurige gevolgen:

opname

De oplossing:

1. Allergie of intolerantie |

Doe een gluten/lactose/dierlijke eiwitten/ test. Test je positief, dan dan deze producten nooit meer en herstel de opgelopen schade met L-glutamine. Zo test je dit thuis binnen 24 uur.

2. Antibiotica |

Zorg dat je niet ziek wordt. Was je fruit en braad je vlees gaar, daarnaast raad ik aan om op te letten voor de buitenlandse keuken. Je lichaam kan hier soms niet goed tegen. Voorkomen is beter dan genezen. 

Gebruik antibiotica alleen in noodgevallen. Colloïdaal zilver of knoflook bevatten goede natuurlijk antibiotica die je lichaam sterk houdt en de goede bacteriën sparen.

Neem Prebiotica (dunne darm) en Probiotica (dikke darm) om de goede bacteriën weer sneller op te bouwen in je darmen na een antibiotica kuur. In zuurkool en melk producten zitten ook veel probiotica maar let op dat je dus niet allergisch bent voor melk (lactose)

3. Schimmelinfecties |

Vermijd slechte suikers en zorg dat stap 1 en 2 gefikst worden dan overleefd de schimmel niet lang meer en met behulp van specifieke medicijnen kan je de schimmel uitroeien. (raadpleeg daarvoor je huisarts of specialist)

Stap 4: Overige organen ( Alvleesklier, Nieren, Milt, Galblaas, Lever)

Deze ga ik later nog uitwerken omdat ik nog niet genoeg informatie heb verzameld hierover.

Eindconclusie:

Wil je afvallen of aankomen, zorg dan dat je lichaam genoeg kcal binnenkrijgt die het ook nog opneemt! Supplementeer indien nodig met HCL of Pepsine om de opname te optimaliseren. Stress minder en gooi je eten niet zonder te kauwen naar binnen. Hierdoor zal je spijsverteringsysteem tot rust komen en kan het zelfstandig alles reinigen. Hierdoor ga je automatische meer spiermassa aankomen mits je goed traint en blijft eten. En zul je ook meer vet gaan verbranden.

Wil je hulp om aan te komen of af te vallen: stuur mij dan een mailtje

Tevreden Personal training klanten

Van een bijna Donor lever naar super fit in 6 maanden

Toen ik begon bij wouter was ik al binnen 1 minuut moe. Had net een Burnout, Depressie en een andere hoop ellende achter de rug, was mentaal wel sterk maar mijn lichaam wilde niet. Mn lever kwaliteit was nog maar 35 % en daarnaast was ik supersnel moe.

Na een draaimolen van professionals kwam ik bij wouter terecht die veel hollistischer keek dan alle andere professionals. Hij wees mij erop dat mijn voeding, training en mindset onlosmaakbaar met elkaar verbonden waren.

Na 7 maanden 2x per week getraind te hebben had ik weer energie voor 10, was ik 10 kilo lichter, sterk dan ooit en wist ik precies wat mijn lichaam nodig had.

Na het slikken van anti-depressiva is mijn opname minimaal geworden. Nu ik spijsverteringsenzymen neem is mijn obsitapitie weg, ben ik veel helder en is mijn vetpercentage omlaag aan het gaan.
– Anoniem

Heb je nog een vraag over je spijsvertering stel hem dan hieronder!

Wouter van Aalst | Personal Trainer Nijmegen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.