Kerstdagen doorkomen zonder 5 kilo aan te komen

wouter van aalst, personal trainer, nijmegen, afvallen, kerstmis, nijmegen, personal training

Veel van mijn klanten zijn bang om weer aan te komen tijdens de kerstdagen en vroegen aan mij, hoe kan ik de feestdagen een beetje normaal door komen zonder dat ik continu bezig ben met mijn voeding.

Hoeveel kan ik eten met de kerst?

Het probleem is dat sommige mensen zich laat gaan met de kerstdagen want ja, met kerst draait alles om gezelligheid en daar hoort lekker dineren en met een wijntje of biertje nu eenmaal bij. En dan wil je niet met je telefoon alles gaan scannen om je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid kcal te overschrijden.

Ik denk dat je niet moet willen afvallen met kerst en oud en nieuw want het is bijna onmogelijk en ook niet leuk. Daarom zeg ik tegen mijn klanten: “Probeer tijdens deze periode niet af te vallen maar op hetzelfde gewicht te blijven”. Dit geeft je ongeveer 300 tot 500 extra kcal die je dan kunt besteden aan lekkere desserts.

Je komt 1 kilo vet aan als je ongeveer 8000 kcal boven op je normale voeding per dag eet. Dat is verrekte veel, maar mocht je denken hier in de buurt van te komen dan zijn hier nog een paar tips!

Tip 1: Als je uit een familie komt die veel eet met de kerst dan kun je besluiten om in de ochtend minder te eten en zodat je wat meer kan eten tijdens het avondeten.

Tip 2: Eet eerst je groente en eiwitten en daarna pas je koolhydraten. Dit zorgt ervoor dat je eerder vol zit en dus minder extraatjes gaat eten.

Tip 3: Gooi overal kaneel op, dit zorgt ervoor dat je minder cravings krijgt.

Tip 4: Drink voldoende water, bij elk glas wijn/bier/wodka een glas water zo blijft je vochtbalans goed en heb je minder honger.

Tip 5: Kauw goed op je eten, zo zit je sneller vol.

Tip 6: Mensen die eten van kleinere borden eten over het algemeen minder. Als je een groot bord hebt ben je eerder geneigd om dit helemaal leeg te eten.

Sporten helpt om de schade te beperken

Als je denkt ik ga sowieso maximaal genieten en alles eten en drinken wat ik wil dan kun je altijd nog de schade wat beperken door wat te gaan sporten.

– Een stevige wandeling van 30 minuten = een stukje tiramisu
– 30 minuten krachttraining in de gym = 2 oliebollen
– 30 minuten hardlopen(10 km per uur) = 6 glazen champagne

Merry Christmas and a Happy Always!

Wouter van Aalst | Personal Trainer Nijmegen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.